Arrow
Arrow
Sig nej til mikroplast
Slider

CO2-mål for biler nås to år før tid

iStock 000001590716XSmall Både klimaet og bilejernes økonomi nyder godt af, at bilerne i EU er blevet 4 pct. mere energieffektive siden 2012. Men der er stadig brug for forbedringer.

Pressemeddelelse:

 

Både klimaet og bilejernes økonomi nyder godt af, at bilerne i EU er blevet 4 pct. mere energieffektive siden 2012. Men der er stadig brug for forbedringer, mener Det Økologiske Råd.

En ny opgørelse fra det Europæiske Miljøagentur viser, at nye biler i Danmark og EU i 2013 er blevet ca. 4 pct. mere energieffektive end i 2012. Dermed når bilproducenterne det mål, EU har opstillet for 2015 to år før tid. Den gennemsnitlige CO₂-udledning fra nye biler i EU er nu nede på 127 g CO₂ per km. Det er 3 g mindre end det krav, EU stiller til bilproducenterne i 2015.

”Det er ikke kun en god nyhed for bilejerne, der sparer store beløb på brændstof, men også for klimaet, fordi mindre forbrug af brændstof er det samme som mindre udledning af CO₂”, siger Juul, transportmedarbejder i miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

Han er dog ikke er specielt imponeret over, at målet allerede er nået nu. ”Det er glædeligt, at vi allerede har nået 2015-målet, men det skyldes primært, at målet altid har været uambitiøst, og at bilproducenterne sigter efter 2020-målet i stedet”, siger han.

Danmark overhalet

Danmark havde EU-mesterskabet i 2012 med de mest energieffektive nye biler, men nu er vi blevet overhalet af både Holland, Grækenland og Portugal, og det er ikke ambitiøst nok, mener Jeppe Juul.

”Hvis vi fortsat skal være i front, er det vigtigt, at vi ændrer vores afgiftssystem, så det ikke kun belønner små energi-effektive biler. Energieffektivitet bør spille en meget større rolle i alle prisklasser end i dag”, siger han. Jeppe Juul pointerer samtidig, at bilers energieffektivitet netop er et af de områder, hvor EU for alvor har gjort en forskel.

”De nye tal viser, at EUs regulering på området virker, og at det er muligt både at opnå store økonomiske besparelser og mindske klimabelastningen på samme tid. Derfor er det også vigtigt, at vi får det maximale ud af reguleringen, og fastsætter ambitiøse mål for 2025. Mest af alt kræver det politisk mod til at stå imod en industri, der ikke kan lide ændringer”, siger Jeppe Juul.

I 2015 skal nye biler i EU i gennemsnit maximalt udlede 130 g CO₂ pr. km, mens kravet i 2020 er 96 g CO₂ pr. km.

Yderligere oplysninger: Jeppe Juul, tlf. 30299982.

Den nye rapport fra EEA:
http://www.eea.europa.eu/publications/monitoring-co2-emissions-from-new-1


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Demonstration: Stop CETA
Torsdag d. 23. marts 2017 kl. 16.00
Mødested: Foran Udenrigsministeriet
Information >>

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Ons d. 26. april 2017 kl. 14.30 - 17.30
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169
Program >>
Tilmelding >>

Generalforsamling, Det Økologiske Råd
Arrangementet er for foreningens medlemmer
Ons d. 26. april 2017 kl. 18.00
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis