Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Lavere registreringsafgift vil betyde mere trængsel

roadpricing Sænkning af registreringsafgiften vil ikke skabe flere jobs, men derimod føre til højere CO2-udledning, luftforurening og mere trængsel.

 

Finansministeren har i et svar til Joachim B. Olsen, LA sagt, at en sænkning af registreringsafgiften vil skabe mange job – flere end andre skattesænkninger. Men virkeligheden er at afgiften på de brændstoføkonomiske biler allerede er meget lav. En yderligere sænkning vil derfor især gavne salget af større biler med højt brændstofforbrug.

”En yderligere sænkning af registreringsafgiften vil ikke skabe flere job. Det vil blot øge salget af større biler med højere brændstofforbrug og dermed øge CO2-udslip og luftforurening”, udtaler Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd, og fortsætter: ”Hvis afgiftssænkning øger bilsalget, vil det føre til mere trængsel og dermed mere tidsspilde på vej til arbejde. Det er en blindgyde”.

Da man i 2007 ændrede registreringsafgiften indførte man en belønning til benzinbiler, som kører mere end 16 km/l – og tilsvarende for dieselbiler der kører mere end 18 km/l. Men man undlod at gøre disse grænser dynamiske, og i dag er de dybt forældede. Tre fjerdedele af nysolgte biler kører længere på literen og belønnes dermed med nedsat registreringsafgift. Det har fået statens indtægt til at falde med over 10 mia. kr/år. Det har samtidig betydet et øget bilsalg – stadig flere familier får to biler. Der er ikke behov for nye nedsættelser, men derimod for at man gør de nævnte grænser dynamiske, så de følger med den teknologiske udvikling . Endelig vil en yderligere sænkning skade overgang til elbiler.
Undersøgelser viser, at familier med to biler cykler markant mindre end familier med én bil. Det betyder at disse familier er mere udsat for mangel på motion og dermed for en række folkesygdomme som hjerte-kar sygdomme og diabetes 2. Det forringer deres livskvalitet, og samtidig belaster det de offentlige budgetter. Udenlandske undersøgelser har vist at investeringer i øget cykling er de samfundsøkonomisk mest fordelagtige trafikinvesteringer, hvis man inddrager sundhedsomkostningerne.

Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger: Christian Ege tlf. 28 58 06 98 / 33 18 19 33

Uddybning:

Det hævdes ofte, at den danske registreringsafgift medfører, at vi kører rundt i gamle biler, og at man derfor kunne sænke forureningen ved at gøre nye biler billigere. Det er heller ikke korrekt. Den danske bilparks gennemsnitsalder er på niveau med den svenske, hvor man slet ikke har nogen registreringsafgift. Derimod har vi lidt færre biler pr. indbygger i Danmark – men forskellen er indskrænket pga. den sænkede registreringsafgift.
Skulle det lykkes at øge antallet af biler yderligere i Danmark vil det blot føre til yderligere trængsel og dermed mere tidsspilde på vej til arbejde. Trængselskommissionens rapport fra 2013 viste, at trængslen vil vokse de kommende år, hvis man ikke indfører roadpricing – selv hvis man gennemfører de trafikinvesteringer, som indgik i rapporten.

pdf Læs/Download hele artiklen >> (370 KB)


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis