"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Politikerne er selv skyld i øget biltrafik

Ny undersøgelse viser, at biltrafikken gennem det seneste år er steget voldsomt, mens togtrafikken kun er steget svagt og bustransporten faldet. Det står i skærende kontrast til målsætningerne i trafikforliget om øget kollektiv trafik. Men politikerne er selv skyld i udviklingen, mener Det Økologiske Råd.

Pressemeddelelse

Nyhedsmagasinet Ingeniøren har sammenstillet tal fra Vejdirektoratet og DSB, der viser, at biltrafikken er steget voldsomt i 2014, mens togtrafikken kun er steget svagt og bustransporten faldet. Det står i skærende kontrast til trafikforliget fra 2009, hvor målet var, at mindst halvdelen af trafikvæksten skulle ske med kollektiv trafik. Men politikerne er selv skyld i udviklingen, mener Det Økologiske Råd.

For hver personkilometer ekstra togtransport i 2014, kom der 26 ekstra personkilometer biltransport. Det står i skærende kontrast til trafikforliget fra 2009, der blev indgået af alle Folketingets partier på nær Enhedslisten, hvor målet var, at mindst halvdelen af trafikvæksten skulle ske med kollektiv trafik. Udviklingen er bl.a. sket, fordi der har manglet politisk mod til at gøre det dyrere at køre i bil.

Transportforskningen peger da også entydigt på, at hvis man skal flytte transport fra biler til kollektiv trafik og cykling, så skal man både forbedre den kollektive trafik og forholdene for cyklisterne og samtidig gøre det dyrere at køre i bil. 

Politikerne har gjort en vis indsats for det første, mens man tværtimod har gjort det stadigt billigere at køre i bil. Derfor er de også selv skyld i den øgede biltrafik.

”Problemet er, at politikerne selv har bedt om denne udvikling ved kun at gå på ét ben – at forbedre den kollektive trafik og cykel-forholdene – mens man blot har set til, at det er blevet stadig billigere at køre i bil,” siger Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.

Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA) undersøgte forholdene i en rapport fra 2012. Den viste, at f.eks. en bilpendler mellem Helsinge og København (100 km/dag) i 1990 skulle arbejde 31 minutter for at tjene til bilturen, mens det i 2009 var faldet til 4 minutter. Der er ikke lavet tilsvarende beregninger siden, men det er givetvis blevet endnu billigere. Dels er registreringsafgiften på biler faldet, dels oplever vi netop nu et stort fald i prisen på benzin og diesel.

Konsekvensen er, at CO2-udslippet fra transporten ikke falder, til trods for at danskerne køber mindre og mere energieffektive biler. Det opvejes nemlig af, at vi køber flere biler og kører mere i dem. Antal biler i Danmark er steget med 17 pct. fra 2003 til 2012, og derfor stiger trængslen på vejene naturligvis også. Desuden får 90 pct. af de nye biler i dag rabat på registreringsafgiften, som om de var særligt energieffektive. Men det skal der ifølge Det Økologiske Råd laves om på, selvom det ikke er populært blandt bilisterne – og dermed en stor del af vælgerne.

”Der mangler simpelthen politisk mod til at genoprette prisen på at køre i bil – eller i det mindste stoppe faldet. Men hvis ikke biltrafikken skal stige endnu mere, skal vi have gjort noget ved det nu, ved at indføre roadpricing oggennemføre den reform af registreringsafgiften, som står i regeringsgrundlaget,” siger Christian Ege.


Yderligere oplysninger
Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, tlf. 33 18 19 33 eller 28 58 06 98.

Uddybning
Den nævnte svage stigning i togtrafikken i 2014 ser lidt bedre ud, hvis man ser på en længere årrække. Fra 2010 til 2013 steg person-km i tog med 7,6 pct., svarende til 2,4 pct. om året. Men det er stadig ikke nok til at leve op til målet fra 2009.
Omlægningen af registreringsafgiften i 2007 gjorde afgiften afhængig af bilens CO2-udslip. Det var et fremskridt. Men samtidig lavede man et statisk system, som automatisk får afgiften til at falde år for år, i takt med de reduktioner af CO2-udslip,
som følger af EU-reglerne. Dermed er man i dag nået til, at ca. 90 pct. af de nye biler præmieres som om de havde særligt lavt CO2-udslip. Politikerne opgav forslaget om en trængselsring omkring København i 2012. Til gengæld erklærede det store
flertal sig i princippet som tilhængere af roadpricing – men de gør blot ikke noget ved det. Det vil tage nogle år at gennemføre, men det er bare med at komme i gang med forberedelserne. Regeringens trængselskommission sagde i sin rapport i september 2013,
at selv med gennemførelse af en række forbedringer af kollektiv trafik og cykling ville trængslen på vejene omkring de store byer stige med 50 pct. Hvis anbefalingerne ikke gennemføres vil den derimod fordobles.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Smart Grid seminar
Tid: 23. aug 2017, kl 9.30-16
Sted: DTU, 2800 Kgs. Lyngby
Oplæg ved bl.a. Søren Dyck-Madsen, Det Økologiske Råd
pdf Læs mere (843 KB)
Tilmelding via ISGAN her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17