"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

EU's biler taber fart i forhold til at blive mere brændstofeffektive


Mens nye biler i EU i perioden fra 2007-14 i gennemsnit er blevet 3,4 procent mere energieffektive om året var tallet i 2014 faldet til 2,6 procent. Det vækker bekymring hos Det Økologiske Råd, som efterlyser nye tiltag på området.

I 2014 blev nye biler i gennemsnit 2,6 procent mere brændstofeffektive, men sammenlignet med tidligere år, er det et meget lavt tal. Hos Det Økologiske Råd mener man, at der skal sættes skub på udviklingen for at gøre bilernes motorer langt mere effektive.
”Det er stærkt bekymrende, at det ikke går hurtigere med at få nye biler til at køre længere på literen. Der er i den grad brug for en højere effektivitet i forbrændingsmotorbiler, hvis vi skal mindske udledningen af CO2 fra transportsektoren på en omkostningsbevidst måde”, siger transportmedarbejder i Det Økologiske Råd, Jeppe Juul og tilføjer:
”Vi ved, at nye biler sagtens kunne køre endnu længere på literen, end de gør, og der er ingen gode grunde til at udskyde mere energieffektive biler. På europæisk plan er der brug for at få sat nogle nye ambitiøse mål for, hvor langt nye biler skal køre på literen i 2025”.
EU’s mål betyder, at nye biler i gennemsnit må udlede 130 g CO2/km i 2015. I 2014 var tallet allerede nede på 123,4 gram per km, men hos bilproducenterne Honda, Suzuki og Hyundai, mangler man stadig at nå sine mål. I alt skal syv bilproducenter have sat turbo på udviklingen af deres motorer, hvis de vil undgå at blive straffet med bøder fra EU, når fristen udløber.     
Tidligere års forbedringer i brændstofeffektiviteten har dog kun givet mindre udslag i brændstofforbruget i virkelighedens verden. Den manglende overensstemmelse vidner ifølge Det Økologiske Råd om, at der er behov for nye test, som forhindrer snyd og uregelmæssigheder fra bilproducenternes side.
”Vi skal hurtigst muligt overgå til en ny testcyklus, så vi kan få testtal, der er markant tættere på virkeligheden, og så bilproducenterne leverer mere på virkelighedens veje og mindre på papir”, siger Jeppe Juul og tilføjer:

”I Danmark er der brug for en omlægning af bilafgifterne, så vi sikrer, at brændstoføkonomi betyder mere i alle prisklasser, og at el- og hybridbiler beskattes markant mere fordelagtigt end forbrændingsmotorbiler”.
 

Link til hele rapporten:

http://www.transportenvironment.org/sites/te/files/2015%2006%20ESD%20Paper_June.pdf


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2018, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17