"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Bilproducenterne vil gøre det dyrere for bilisterne

Der er store besparelser at hente for bilisterne, når EU indfører fælles standarder for, hvor langt nye biler og varevogne skal kunne køre på literen. For de danske bilister kan mere brændstofeffektive biler betyde en besparelse på mellem fem til syv mia. kr. i 2030. Alligevel forsøger bilproducenterne i øjeblikket at få EU til at udskyde de nye fælles standarder for brændstofeffektivitet, der er planlagt fra 2025.

”Det er bekymrende, at bilproducenterne forsøger at få udskudt de nye fælles standarder for, hvor langt en ny bil skal kunne køre på literen. Vi ved, at nye biler sagtens kan køre længere på literen, end de gør i dag, og der er ingen gode grunde til at udskyde mere energieffektive biler, siger transportmedarbejder i Det Økologiske Råd, Jeppe Juul.

Tværtimod viser en ny rapport fra Transport & Environment, at der på europæisk plan i høj grad er brug for, at der bliver sat nogle nye ambitiøse mål for udviklingen, hvis EU skal kunne indfri sine klimamålsætninger på transportområdet. Det ser nemlig vanskeligt ud med de regler, der er i dag.

”Uden nye fælles standarder for brændstofeffektivitet i 2025 og 2030 vil det praktisk talt blive umuligt at nå de mål, der er opstillet i EU for CO2-udledning fra transportsektoren”, siger Jeppe Juul.

Ny test skal forhindre snyd og uregelmæssigheder fra bilproducenternes side

Udover nye fælles standarder er der ifølge Det Økologiske Råd også brug for at få indført en ny testcyklus, der giver mere realistiske testtal. For selvom brændstofeffektiviteten er blevet forbedret de senere år, har udviklingen kun givet mindre udslag i brændstofforbruget i virkelighedens verden. 

Ifølge Det Økologiske Råd skyldes den manglende overensstemmelse delvist, at testproceduren i sig selv er forældet, samt at bilproducenterne bevidst manipulerer resultaterne.

”Vi skal hurtigst muligt overgå til en ny testcyklus, så vi kan få testtal, der er markant tættere på virkeligheden, så bilproducenterne leverer flere brændstofbesparelser på virkelighedens veje og mindre på papir”, siger Jeppe Juul og tilføjer:

”I Danmark har vi desuden brug for en omlægning af bilafgifterne, så vi sikrer, at brændstoføkonomi og CO2-udledning betyder mere i alle prisklasser, samt at el- og hybridbiler dermed beskattes markant mere fordelagtigt end forbrændingsmotorbiler”.

 


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2018, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17