"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

EU skal sætte en stopper for svindel med miljøtest

Europaparlamentet vil indføre skrappere miljøtest af biler. Det Økologiske Råd kalder beslutningen et vigtigt skridt mod mindre luftforurening. 

Pressemeddelelse

28. oktober 2015

EU skal sætte en stopper for svindel med miljøtest

Europaparlamentet vil indføre skrappere miljøtest af biler. Det Økologiske Råd kalder beslutningen et vigtigt skridt mod mindre luftforurening.

Nu skal det være slut med irrelevante miljøtests, der ikke viser, hvor meget bilerne reelt forurener ude på vejene. Europaparlamentet besluttede i går, at Kommissionen og EU-landene fra 2017 skal indføre strammere testforhold for nye køretøjer. Herefter mangler Ministerrådet at tage stilling. Ifølge seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd er beslutningen et vigtigt skridt mod mindre luftforurening herhjemme og i udlandet.

”Bilproducenterne har haft alt for let spil til at snyde med miljøtest. Det er uhyre vigtigt, at myndighederne i vores lande tester bilerne under forhold, der afspejler virkeligheden – altså ude på vejene og ikke inde på en bilproducents eget lager. Det er netop, hvad EU lægger op til,” siger Kåre Press-Kristensen.

Han forudser, at bilindustrien og flere af EU-landene i den kommende tid vil bruge en del energi på at råbe op og protestere.

”Bilindustrien kæmper imod beslutningen. Men faktum er, at biler, lastvogne og busser leder alt for mange gasser ud i den luft, som vi alle skal ånde og leve i. Og luftforurening fra køretøjer er en væsentlig del af årsagen til, at 600.000 mennesker dør hvert år i Europa. I Danmark forårsager luftforurening, herunder fra køretøjer, ca. 3.000 for tidlige dødsfald og koster 25-30 mia. kr. årligt ifølge det seneste studie. Det er på tide, at bilindustrien vågner op i samme virkelighed som os andre,” siger Kåre Press-Kristensen.

Beslutningen kommer efter afsløringen af, at dieselbiler i gennemsnit udleder syv gange mere forurening i virkeligheden i forhold til det niveau, de er godkendt til. Nogle bilproducenter som Volkswagen har endda bevidst snydt med luftrensningen under miljøtest, så dieselbilerne har udledte 20-40 gange mere forurening, end de var godkendt til. Herhjemme er landbruget, brændefyring og trafikken de største kilder til luftforurening.

Modvægt til lobbyisterne
Det Økologiske Råd arbejder sammen med kolleger i andre EU-lande under paraplyorganisationen Transport&Environment (T&E), for at påvirke EU's beslutninger i retning af at mindske luftforureningen markant – og udgør dermed en modvægt til bilindustriens mange lobbyister, som uden tvivl vil få flere af de bilproducerende medlemslande til at gå imod Parlamentets beslutning.

Kontakt Det Økologiske Råd:
Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver – Tlf. 22 81 10 27 - karp@env.dtu.dk

Christian Ege, sekretariatschef – Tlf. 33 18 19 33 – christian@ecocouncil.dk

 


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Smart Grid seminar
Tid: 23. aug 2017, kl 9.30-16
Sted: DTU, 2800 Kgs. Lyngby
Oplæg ved bl.a. Søren Dyck-Madsen, Det Økologiske Råd
pdf Læs mere (843 KB)
Tilmelding via ISGAN her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17