Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Klimaet rammes af øget bilsalg

   Debatindlæg i Jyllands-Posten, 12. august 2016

Af Rebekka Falk, afgiftsmedarbejder og Christian Ege, Sekretriatsleder Det Økologiske Råd

 

Tre repræsentanter for bilbranchen og FDM skriver 4/ 8 JP's kronik om "Tid til kursskifte for bilafgifter". 

Det positive er, at de tager positivt imod det krav, som er meldt ud om, at Danmark skal reducere udslip af klimagasser uden for kvotesektoren med 39 pct., og de giver udtryk for, at transportsektoren faktisk godt kan levere sin andel af denne reduktion.

Men når det kommer til det konkrete, foreslår de tre desværre en sænkning af bilafgifterne, som i hvert fald ikke vil føre til, at vi opfylder kravet. I det hele taget har forfatterne det lidt svært med at konfrontere virkeligheden. De glæder sig over, at regeringen sidste efterår sænkede registreringsafgiften på biler, og så tilføjes det, at det var første gang, bilafgifterne blev sænket siden 1924.

Det er ikke rigtigt. Da registreringsafgiften sidst blev omlagt i 2007, indførte man en rabat til biler, som kørte længere på literen end det, som dengang var gennemsnit: 16 km for benzin og 18 km for dieselbiler. Men man forsømte at gøre denne grænse dynamisk og fremtidssikret.


Gennem de seneste knap 10 år har den teknologiske udvikling, bl. a. stimuleret via EU-krav til brændstofforbrug og CO2, medført, at bilerne kører betydeligt længere på literen. Men i afgiftssystemet bruger man stadig den samme rabatgrænse, og det betyder, at man i dag giver 90 pct. af alle nysolgte biler en stor afgiftsrabat.

Dertil kommer, at EU - efter pres fra bilindustrien - har indrettet nogle håbløse testmetoder, som betyder, at bilerne i realiteten kører 30-40 pct. kortere på literen ude på vejene, end de gør ved laboratorietest. Men alligevel beskattes de, som om de var lige så effektive i virkeligheden som i laboratoriet.

Den "lovlige svindel" 

Det handler ikke bare om den direkte svindel, som Volkswagen har udført, men også om den "lovlige svindel", som alle de andre bilfabrikker benytter ved at bruge de kunstige testresultater.

Alt dette betyder, at det er blevet langt billigere at købe bil i dag. Det har ført til en stor stigning i bilsalget, plus at vi køber større og tungere biler - med højere udslip. I starten blev denne effekt skjult, idet vi blot ikke så det fald i bilsalget, som man skulle have forventet pga. finanskrisen.

Men de senere år har vi set en stor stigning i salget.

Så finansministeren er glad igen, fordi det tab i provenu, som skulle have fulgt faldet i registreringsafgiften, er blevet opvejet af stigende salg. Taberen er kloden og dens klima. Nu vil bilbranchen så have en yderligere sænkning af bilafgifterne. Forfatterne mener, at det vil få de nyeste og mest energieffektive biler til at komme til Danmark. Men det gør de allerede. Nu bør det danske afgiftssystem opdateres, så kun de allermest energieffektive biler får afgiftsrabatten.

En yderligere sænkning af de danske bilafgifter vil derimod blot føre til yderligere stigning i bilsalget og til større og tungere biler. Hvordan det skulle hjælpe med at opnå de danske klimamål, er svært at se. Noget andet er elbiler og de såkaldte plug-in-hybrider, som hovedsageligt kører på el. Her er vi enige med bilbranchen i, at de skal fremmes, og det var et stort tilbageskridt, da man fra nytår indførte registreringsafgift på disse.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Plastic - ikke så fantastic

SF holder møde om plastikforurening.
Oplæg fra bl.a. Malene Møhl, Det Økologiske Råd  
Man d. 22. maj 2017 ​kl. 17-18:30
Forsamlingshuset, Onkel Dannys Plads 3,1711 København V ​
Information og tilmelding >>

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis