"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Movia undersøger filtre på busser i København

Nogle af bussernes filtre i København virker ikke optimalt. Derfor er Det Økologiske Råd glad for, at Movia nu undersøger, hvor meget filtrenes effekt er reduceret efter et års drift. Miljøorganisationen understreger desuden, at det ikke er korrekt, at filtrene slet ikke fungerer. Sådan lød det ellers i en række medier de sidste uger.

I en BT-artikel søndag den 25. september er Det Økologiske Råd bl.a. citeret for: 

Nogle busser med filtre var sorte af sod i udstødningen og gav overraskende høje partikeludledninger, hvilket ikke burde forekomme, hvis filtrene var fuldt ud funktionelle. Vores tidligere målinger på nye partikelfiltre ligger på under 10.000, når de virker perfekt,” siger Kåre Press-Kristensen, der er ingeniør og seniorrådgiver hos miljøorganisationen Det Økologiske Råd.  

Vi kan i hvert fald konkludere, at der er meget forskellig filterkvalitet. Og at det bør undersøges, om filtrene fortsat kan opfylde grænseværdien efter næsten et års drift på de københavnske gader,” siger han.

Det mudrer billedet lidt. Selv filtre med over 500.000 partikler per cm3 kan have en markant renseeffekt, men det bør undersøges, hvorfor udslippet fra nogle busser er næsten 100 gange højere end linje 4A i forhold til, hvad der virker og ikke gør, og derfor synes jeg det er vigtigt at få undersøgt, hvad der er galt. De burde jo også virke. Det kan jo tyde på manglende vedligeholdelse af partikelfiltret ,” siger Kåre Press-Kristensen.

Det Økologiske Råd har godkendt ovenstående citater og står ved dem, og er glade for at Movia nu undersøger, hvor meget filtrenes effekt er reduceret efter et års drift, og hvad dette kan skyldes.

Forkert konklusion i debatten

Men i den efterfølgende debat er ovenstående citater nogle steder blevet brugt som argument for, at de eftermonterede partikelfiltre på busserne ikke virker. Dette er en forkert konklusion, der ikke kan drages på basis af ovenstående citater og ej heller på basis af den udførte screening med BT.

For det første har vi både screenet busser med eftermonterede filtre og med fabriksmonterede filtre. Udstødningen overskred måleudstyrets maksimale målegrænse (500.000 partikler pr. cm3) både på busser med eftermonterede filtre og på nogle busser med fabriksmonterede filtre. Overskridelse af måleudstyrets maksimale målegrænse er således ikke kun knyttet til eftermonterede filtre (som det for øvrigt også fremgår af artiklen og vores citater), siger Kåre Press-Kristensen og fortsætter:

”For det andet betyder en overskridelse af måleudstyrets maksimale målegrænse ikke, at filtrene ikke virker. Det betyder blot, at filtrene udleder mange flere partikler end vi normalt ser, når busser har filtre. Vi kan således ikke ud fra disse målinger konkludere, om filtrene har en nedsat effektivitet på 0,1 %, 1 %, 5 % eller mere. Det skal der mere detaljerede målinger til at afgøre (som det for øvrigt også fremgår af vores citater). Disse målinger iværksættes nu af Movia. Det man kan konkludere ud fra den screening vi har foretaget med BT er, at der er meget forskellig filterkvalitet. Og at det bør undersøges, om filtrene fortsat kan opfylde grænseværdien efter næsten et års drift på de københavnske gader (præcis som vi citeres for i artiklen), siger han.

Det Økologiske Råd har længe argumenteret for eftermontering af filtre på ældre dieselkøretøjer og opgradering af SCR-katalysatorer til det såkaldte city-SCR-system på tunge køretøjer, der også virker ved lave hastigheder i byerne. Dette mener DØR forsat er løsningen.

Kontakt: Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver, Det Økologiske Råd, tlf. 22811027 / karp@env.dtu.dk 


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Smart Grid seminar
Tid: 23. aug 2017, kl 9.30-16
Sted: DTU, 2800 Kgs. Lyngby
Oplæg ved bl.a. Søren Dyck-Madsen, Det Økologiske Råd
pdf Læs mere (843 KB)
Tilmelding via ISGAN her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17