"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Pressemeddelelse: Filterafgiften er en skat uden miljøeffekt

Fra 1. januar 2010 indføres en afgift på 1.000 kr/år på dieselpersonbiler og nye
varebiler uden filtre. Miljøafgiften er blevet markedsført af regeringen som et grønt
initiativ, men i virkeligheden er der tale om en skat uden miljøeffekt, som udelukkende
har til formål at finansiere regeringens nye skattereform.

Der eksisterer to typer partikelfiltre – åbne filtre og lukkede filtre. De åbne filtre har vist sig at have
meget ringe effekt (sandsynligvis 30-40 % partikelreduktion). Hvorimod de lukkede filtre, som er
dyrere, fjerner mindst 80 % og ofte over 95 % af partiklerne. Alligevel har regeringen valgt at satse på
de åbne filtre på dieselpersonbiler og varebiler, når der fra årsskiftet indføres en afgift på 1.000 kr på
persondieselbiler og nye varebiler uden filtre.

Afgiften på 1.000 kr/år er imidlertid så lav, at kun de færreste vil påmontere filtre – ikke engang de
åbne og da slet ikke de lukkede. Torsten Schack Pedersen, skatteordfører (V) har da også over for DR
bekræftet, at afgiften næppe vil få mange til at installere filter. Dvs. regeringen har med fuldt overlæg
markedsført en ny skat som en grøn afgift - velvidende at skatten har meget ringe miljøeffekt. De få,
der vil påmontere filter, vil få sig en skuffelse, når de opdager den ringe miljøeffekt.

Der bør i stedet installeres lukkede filtre med minimum 80 % reduktion, som man gør for de tunge
køretøjer, og så skal afgiften forhøjes, så den motiverer til at påmontere de lukkede effektive filtre.
Kun herved skal man kunne slippe for afgiften.

”So det er nu er afgiften er blot en ny skat uden miljøeffekt. Derfor føres befolkningen bag lyset, når
regeringen markedsfører afgiften som grønt initiativ” siger Kåre Press-Kristensen, civilingeniør ved
Det Økologiske Råd.

Yderligere oplysninger
Kåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D. ved Det Økologiske Råd på tlf. 22 81 10 27

Baggrund
De åbne filtre kan ikke regeneres. Det medfører, at deres rensningseffekt, som er lav allerede fra
starten, forsvinder med tiden.
Varebiler og persondieselbiler står for mere end 50 % af partikelforureningen i de større byer.
Partikelforureningen er hvert år skyld i hundredvis af dødsfald, tusinder af bronkitistilfælde, titusinder
af astmaanfald og hundredetusinder af dage med nedsat erhvervsevne pga. sygdom.
Alligevel er varebiler og persondieselbiler endnu ikke med i de danske miljøzoner med krav om
partikelfiltre til tunge køretøjer. Derimod er lette køretøjer med i de tyske miljøzoner.
EU's grænseværdi for partikelforurening (PM10) overskrides bl.a. i København, hvor den har været
overskredet siden 2005. Ved at klage til EU-Kommissionen var Det Økologiske Råd denne sommer
medvirkende til at hindre, at miljøministeren fik dispensation til forsat at overskride grænseværdien.
Grænseværdien for partikler kunne opfyldes ved at indføre ambitiøse miljøzoner med krav om lukkede
partikelfiltre på alle dieselkøretøjer kombineret med mindre trafikbegrænsninger.
Ifølge OECDs 2008-rapport om danske miljøforhold udsættes ca. 1 mio. danskere dagligt for farlig
luftforurening – primært folk i større byer.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Smart Grid seminar
Tid: 23. aug 2017, kl 9.30-16
Sted: DTU, 2800 Kgs. Lyngby
Oplæg ved bl.a. Søren Dyck-Madsen, Det Økologiske Råd
pdf Læs mere (843 KB)
Tilmelding via ISGAN her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17