Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Pressemeddelelse: Spændende forslag fra Dansk Energi om bilbeskatning

Det Økologiske Råd hilser Dansk Energis forslag til bilafgifter velkomment – og foreslår nogle justeringer

Brancheorganisationen Dansk Energi (DE) har i dag fremsat et forslag til bilbeskatning, som varigt skal sikre elbilernes indtog. Det er en rigtig god idé at udforme en varig løsning. Elbiler vil reducere Danmarks klimabelastning – forudsat at opladningen sker intelligent. Dvs. det skal kombineres med intelligente elmålere og ændring af taksterne, så man tilskynder, at opladning sker om natten, så den ikke kommer oven i spidsbelastningen og dermed kræver flere kraftværker.

 

Selv om regeringen for nylig har forlænget elbilernes fritagelse for registreringsafgift til 2015 er det stadig en relativt kort tidshorisont i forhold til de store investeringer, som skal foretages. Samtidig har regeringen ikke løst problemet med de såkaldte plug-in hybridbiler, som snart ventes på markedet. Disse har en elmotor og et batteri, som lades op inden start, og som genlades med en effektiv benzin- eller dieselmotor under kørslen, når batteriets startkapacitet ikke rækker længere.

Da regeringen omlagde registreringsafgiften i 2007, lagde man et knækpunkt ved 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler. Man indførte en rabat på 4.000 kr for hver km en bil kører længere på literen og en ”straf” på 1.000 kr pr. km kortere. Dansk Energi foreslår, at ”straffen” forhøjes til 4.000 kr. Det støtter vi fuldt ud.

DE tager desværre udgangspunkt i kommissoriet for Bilbeskatningsudvalget, som forudsætter en halvering af registreringsafgiften i forbindelse med indførelse af roadpricing. Dette kan vi ikke støtte, da det vil øge antallet af biler i Danmark.

Dansk Energis forslag til varig løsning bygger på indførelse af road pricing. Denne er imidlertid udskudt på ubestemt tid og indføres næppe på denne side af 2020. Der er derfor behov for en overgangsordning. Og her er spændende elementer i DEs forslag.

DE foreslår at flytte knækpunktet[1] for registreringsafgiften fra de nuværende 79.000 til 250.000 kr. Det er for højt og vil medføre for dyre el-biler på vejene – og det vil fremme luxusbiler, hvis det også omfatter benzin- og dieselbiler. I stedet skulle man undtage batteriet for den høje afgift. Det er nemlig i høj grad batteriet, som fordyrer en elbil i produktion – og det er jo ikke en luksus. Det samme skal gælde for plug-in-hybrider – forudsat at batteriet har en vis rækkevidde – f.eks. mindst 40 km.

Dette kan suppleres med en simpel kørselsafgift, som bygger på aflæsning af kilometertælleren, som plomberes for at undgå snyd. Kilometerafgiften skal differentieres efter bilens brændstoføkonomi. Et sådant afgiftssystem vil kunne medvirke til at reducere CO2-udslippet fra transportsektoren i perioden frem til 2020 – i modsætning til, hvis vi venter på den satellitbaserede roadpricing.

Christian Ege, formand, Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger

Christian Ege på tlf. 33 18 19 33/28 58 06 98

Eller Søren Dyck-Madsen 33 18 19 39 / 30 89 60 80.

Se også Det Økologiske Råds forslag til ændring af bilafgifterne, som vi udsendte som oplæg til skatteforhandlingerne i starten af 2009: http://www.ecocouncil.dk/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=239&Itemid=


[1] Under knækpunktet er registreringsafgiften 105% og over er den 180% af bilens produktionspris.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis