Sig nej til mikroplast

Pressemeddelelse: Grønnere firmabiler for fremtiden

Grønne organisationer i Europa går sammen i et fremstød der i samarbejde med virksomheder, leasingselskaber og kommuner skal sørge for at firmabilerne i fremtiden udleder mindre CO2. I Danmark går Sixt foran, og underskriver som de første en Cleaner Car Contract om grønne firmabiler.

Cleaner Car Contracts er en europæisk kampagne hvor grønne organisationer giver virksomheder, leasingselskaber og kommuner mulighed for at vise deres kunder at de indkøber brændstoføkonomiske personbiler.  Virksomhederne bliver præmieret med et mærke i guld eller sølv alt efter hvor ambitiøst de satser. Dermed viser deltagerne omverdenen at de er med til at gå forrest i klimakampen, og at det er en god forretning at købe miljøvenlige biler.

”Det er i høj grad virksomheders efterspørgsel på miljøvenlige biler der kan drive udviklingen fremad. Vi vil gerne hjælpe med at fremhæve dem, der går forrest”, udtaler formand for Det Økologiske Råd Christian Ege, og fortsætter: ”Hidtil har der manglet et enkelt system, som de der ejer eller leaser biler kan henvise til, hvis de ønsker at vise at de reducerer deres CO2-udslip”.

Det bliver bakket op af leasingselskabet Sixt, der deltager i Cleaner Car Contracts projektet som en del af sit fokus på CO2  ”For Sixt er det vigtigt at signalere til vores kunder, at Sixt aktivt sænker CO2 udslippet ved at købe mere energieffektive biler” udtaler Kasper Gjedsted, administrerende direktør i Sixt Danmark, og fortsætter: ”Et initiativ som dette, hvor en miljøorganisation bakker op om de firmaer, der tør gå foran og gøre aktiv indsats for miljøet, er rigtig spændende, fordi det gør det nemmere for den bevidste forbruger at vælge rigtigt”. Sixt viser for alvor deres vilje til at gå forrest ved at være det første leasing selskab i Europa der deltager i Cleaner Car Contracts..

Cleaner Car Contracts fokuserer på leasingselskaberne, da de står for 30 % af nyindkøbte biler i EU. Denne branche kan derfor i høj grad være med til at nedsætte CO2 udslippet fra transporten. Stadig flere kunder efterspørger grønnere bil-løsninger hos leasing selskaberne. Dette skyldes både kundernes ønske om et grønt image og behovet for at spare på udgifterne til brændstof.

Københavns Delebiler er en anden partner i Cleaner Car Contracts. De har forpligtet sig til at nå 120 g CO2 i 2012, men de forventer at nå helt ned på 103 g/km. Delebiler er i det hele taget en god måde at reducere forbruget af biler og transport. Samtidig signalerer Københavns Delebiler gennem deres deltagelse, at de fremover vil satse endnu mere på at reducere deres bilers CO2 udslip. På Europæisk plan er Sixt og Københavns Delebiler blevet efterfulgt af flere leasingselskaber i Holland, Tyskland og Italien hvilket gør at der nu er over 60.000 biler inkluderet i Cleaner Car Contracts-projektet.

Baggrund
EU har forpligtet sig til at nye biler i 2015, i gennemsnit skal udlede mindre end 130 gram CO2/km. Det svarer til 18 km/l for benzinbiler og 20 km/l for dieselbiler. I 2008 lå gennemsnittet i Danmark på 146 g CO2/km. For at opnå guld, forpligter en virksomhed sig til at deres biler som gennemsnit højst udleder 120g CO2 pr. kilometer i 2012. Sølvmærket forpligter til et gennemsnit på 130g. Virksomhederne skal med andre ord vise at de kan opnå – eller overgå – EU’s målsætning, med en langt kortere tidsfrist.

Miljøorganisationer fra Danmark, Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien og Holland står sammen bag Cleaner Car Contracts kampagnen. Konceptet er derudover støttet af blandt andet brancheforeningen LeaseEurope. Projektet finansieres bl.a. af Hollands Miljøministerium. Læs mere om initiativet på:
www.cleanercarcontracts.eu

Eline Crossland, Asbjørn Weidling og Christian Ege, Det Økologiske Råd
Yderligere kommentarer: Christian Ege på 33 18 19 33/28 58 06 98.

Demonstration: Stop CETA
Torsdag d. 23. marts 2017 kl. 16.00
Mødested: Foran Udenrigsministeriet
Information >>