Vores arbejde: Landbrug og vand

Høringssvar biobrændstoffer

Til Energistyrelsen
Att. Peter Willumsen

Det Økologiske Råd finder, at bæredygtigheds-kravet om mindst 35% CO2-reduktion er for svagt. Hvis reduktionen er så lav, vil det ikke kunne opveje de ulemper, som udnyttelse af 1. generations biobrændstoffer medfører i form af at optage areal, som i sidste ende tager pladsen fra naturarealer i Danmark eller udlandet. Men vi er naturligvis klar over, at de 35% allerede står i direktivet.
Det Økologiske Råd lægger stor vægt på, at de indirekte effekter medtages i disse beregninger. Det betyder f.eks. i Danmark, at hvis der bruges areal til dyrkning af biobrændstoffer, kan det føre til øget import af foderstoffer, og dyrkningen af disse vil ofte være forbundet med rydning af naturarealer, f.eks i Sydamerika. Eller hvis vi importerer etanol fra Brasilien baseret på sukkerrør, vil dyrkning af denne – selv om det ikke sker på netop ryddet regnskovsareal – ofte fortrænge soja, som så til gengæld dyrkes på ryddet regnskovsareal.

I øvrigt vil vi henvise til de mere detaljerede svar fra Danmarks Naturfredningsforening og Dansk Ornitologisk Forening.

Christian Ege

Formand for Det Økologiske Råd
Chairman, The Ecological Council
Blegdamsvej 4b, 2200 Copenhagen N
Direct phone: +45 33 18 19 33
christian@ecocouncil.dk
www.ecocouncil.dk

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i