Høringssvar 2009

Høringssvar biobrændstoffer

Til Energistyrelsen
Att. Peter Willumsen

Det Økologiske Råd finder, at bæredygtigheds-kravet om mindst 35% CO2-reduktion er for svagt. Hvis reduktionen er så lav, vil det ikke kunne opveje de ulemper, som udnyttelse af 1. generations biobrændstoffer medfører i form af at optage areal, som i sidste ende tager pladsen fra naturarealer i Danmark eller udlandet. Men vi er naturligvis klar over, at de 35% allerede står i direktivet.
Det Økologiske Råd lægger stor vægt på, at de indirekte effekter medtages i disse beregninger. Det betyder f.eks. i Danmark, at hvis der bruges areal til dyrkning af biobrændstoffer, kan det føre til øget import af foderstoffer, og dyrkningen af disse vil ofte være forbundet med rydning af naturarealer, f.eks i Sydamerika. Eller hvis vi importerer etanol fra Brasilien baseret på sukkerrør, vil dyrkning af denne – selv om det ikke sker på netop ryddet regnskovsareal – ofte fortrænge soja, som så til gengæld dyrkes på ryddet regnskovsareal.

I øvrigt vil vi henvise til de mere detaljerede svar fra Danmarks Naturfredningsforening og Dansk Ornitologisk Forening.

Christian Ege

Formand for Det Økologiske Råd