Vores arbejde: Landbrug og vand

Høringssvar 2009

Høringssvar Lov om fond til grøn omstilling og fornyelse

Det Økologiske Råd støtter ideen om en fond til grøn omstilling og fornyelse. Vi har noteret os, at fonden er beskrevet snævert virksomhedsrettet. Dette er ikke så stort et problem på energi- og klimaområdet, hvor der findes andre støttemuligheder, så andre aktører end virksomhederne kan yde en indsats. Men på kemikalieområdet findes ikke andre direkte støttemulighederne, hvorfor det her er for snævert kun at satse virksomhedsrettet. Derfor bør fonden rettes bredere, i hvert fald på kemikalieområdet. Kemikalieområdet skal her forstås bredt som produkter og artikler indeholdende farlige kemiske stoffer, samt mere miljøvenlige alternativer.

For at fremme renere teknologi er der behov for at se bredere på både producenter, udviklere, arbejdstagere og potentielle aftagere af den grønnere teknologi – herunder at se på barrierer for, at den nye teknologi tages i brug – samt mulige virkemidler til at det sker. Virkemidler er bl.a. offentlig grøn indkøbspolitik, miljømærkning og miljøafgifter.

Bemærkningerne
3.2, markedsmodning…: I 2. afsnit under eksempler bør tilføjes kemikalieområdet.

Christian Ege
Formand, Det Økologiske Råd

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i