Vores arbejde: Landbrug og vand

Høringssvar 2009

Høringssvar om eftermontering af partikelfiltre

Til Færdselsstyrelsen

Færdselsstyrelsen har d. 25. september 2009 udsendt udkast til bekendtgørelse om eftermontering af partikelfiltre på person- og varebiler i høring.

Det Økologiske Råd finder det problematisk, at Færdselsstyrelsen med den nye bekendtgørelse vil godkende ineffektive åbne partikelfiltre, med en effektivitet så lav som 30 vægt% (målt i mg). Effektiviteten er endnu lavere for de stærkt sundhedsskadelige ultrafine partikler (PM0,1 i antal). Og effektiviteten falder med tiden, da filtrene ikke kan regenerere.

Der findes effektive lukkede filtre med en fjernelse på min. 80 %. Vi er klar over, at med den meget lave afgift på 1000 kr/år på dieselbiler uden filter er det ikke realistisk at få ret mange bilister til at eftermontere lukkede filtre, som er betydeligt dyrere end de åbne. Faktisk regner man ikke engang med, at ret mange vil installere de åbne filtre, men derimod vælge at betale afgiften.
Vi finder det meningsløst at blåstemple ineffektive filtre grundet en for lav afgift. Folketinget bør snarest øge afgiften markant og derved muliggøre lukkede filtre.

Mvh.

Kåre Press-Kristensen
Civilingeniør, Ph.D.

Christian Ege, formand

Det Økologiske Råd
Blegdamsvej 4B
2200 Kbh. N

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i