"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Høringssvar 2010

Høringssvar vedr. afgiftslovforslag med relation til finanslov 2011 (kraftvarme, hotelmoms og færdselsskadede biler) j.nr. 2010-231-0039.

Til Skatteministeriet,
Att. Jens Peter Licht

Det Økologiske Råd finder ikke, at der er taget tilstrækkelige miljøhensyn ved disse afgiftsomlægninger, idet der er forhold som ike er inddraget i den korte miljøvurdering, som er vedlagt forslagene.

Kraftvarme
Det anføres, at afgiftsændringen vil fremme vedvarende energi. Men som vi kan vurdere det, vil det også fordyre fjernvarme sammenlignet med olie og gas, hvilket vil have en negativ miljømæssig effekt. Forslaget reducerer tilskyndelsen til udskiftning af individuelle olie- og gasfyr med fjernvarme. Ønsker man alligevel at gennemføre tiltaget, bør det suppleres med incitamenter til at skrotte olie- og gasfyr, f.eks. en ejerafgift på sådanne fyr. Provenuet kunne bruges til forsat tilskud til varmepumpe-, sol- og fjernvarmeløsninger.

Lavere hotelmoms
Vi støtter at lempe momsen på tjenesteydelser, som er løntunge og har et lavt forbrug af energi og ressourcer. Men dette gælder kun delvist for hoteller, fordi flere hotelovernatninger samtidig øger mængden af flyrejser. Desuden har mange hoteller et alt for højt energiforbrug til opvarmning, el m.v. Det ville være bedre at lempe momsen på indenlandske tjenester som teater, børneforlystelser, reparationsarbejde m.v., som har et lavere ressourcetræk.
Hvis man endelig vil lempe hotelmomsen, bør det følges af skærpede miljø- og energikrav til hoteller. Selv de hoteller, som har Den Grønne Nøgle eller Svanemærket for hoteller, har et højt energiforbrug, idet kravene her er slappe – specielt hvad angår hotelbygningernes energiklasse.

Færdselsskadede biler
Man sænker grænsen for max. reparationsbeløb fra 75 til 65% af brugtvognsprisen. Det anføres i resumeet, at forslaget vil begrænse både CO2 og luftforurening. Men der mangler en konsekvens-analyse. Det koster jo ganske meget CO2 at fremstille nye biler, hvilket burde sættes over for den CO2-gevinst, der kan være ved at gå fra en ældre til en nyere bil.

Venlig hilsen

Christian Ege
Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Debatarrangement om europæisk energipolitik
Tid: 28. sep. 2017, kl 13-15
Sted: Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg
Læs mere 
Tilmeld dig her

Shipping’s fair share
Tid: 22. nov 2017, kl 9.00-16.30
Sted: Clarion Hotel , CPH
Læs mere her

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17