Høringssvar 2011

Høringssvar om ecodeesign-krav til Boilers

Høringssvar fra Det Økologiske Råd for ecodesign-krav og energimærkning af boilers m.v.

Vi har følgende kommentarer til udkastet til ecodesign-regler og regler for energimærkning.

Ecodesign

Ambitionsniveauet
Det er ikke hensigtsmæssigt, at ambitionsniveauet sænkes i en sådan grad, at ganske betydelige energi- og CO2-besparelser ikke bliver realiseret, på grund af enkelte landes problemer grundet fuldstændig utidssvarende bygninger/opvarmningsformer. Konkret vil det betyde at medlemslandene i andre fora skal forhandle sig frem til dyrere måder at begrænse energiforbruget/CO2-udledningen på. I stedet for at lægge sig fast på det i udkastet uambitiøse mål bør man enten:

• af anden vej sikre den nødvendige finansiering til at sikre en omstilling de steder i EU hvor det beviseligt vil være en udfordring at gennemføre ecodesignkrav på et nødvendigt ambitiøst niveau.
  • eller undtage de helt konkrete apparater/kombinationer, der giver problemer, ved entydigt og explicit undtage dem fra reglerne - kombineret med en tidsfrist for hvornår de bliver omfattet, således at det står klart, at disse ineffektive apparater/kombinationer/bygninger skal omstilles til som minimum et tidssvarende niveau, men at der samtidig gives en tidsramme til at sikre denne omstilling.
  • eller stramme kravene i trin 3 for apparater under 15 kW til et minimumskrav på 86% effektivitet, således at medlemsstaterne lige som under ovenstående punkt får den fornødne tid til at løse deres “ineffektivitetsproblemer”.

Revision
Set i lyset af ambitionsniveauet bør reglerne og markedsudviklingen gennemgås efter 4 år i stedet for 5.

Lydniveau
Det forekommer noget ubegribeligt at man vil tillade et lydniveau, der måles op til 67 dB(A) for apparater under 6kW og hele 72 dB(A) for apparater over 6kW. Det tilladte lydniveau bør være 3 dB(A) lavere både udendørs og indendørs.

Energimærkning

Vi mener det er afgørende for den effektive brug af energimærket, at der ikke på samme tid kan eksistere forskellige skalaer på et givent tidspunkt. Det synes åbenlyst at dette er en voldsom svækkelse og at det er egnet til at ødelægge tilliden til mærkningsordningen og på sigt ordningen som sådan. Vi står uforstående overfor at dele af medlemsstaterne tilsyneladende er så ligeglade med et af de vigtigste instrumenter for at sikre en effektiv forbrugerinformation og for at sikre en hurtigere effektivisering af apparater i EU.

Vi mener endvidere, at der skal skabes en større spredning imellem de øverste klasser i mærkningsordningen (A+ - A+++), fx således at A+ kræver 100 % effektivitet, A++ 130 % og A+++ 150% - med tilsvarende spredning for lavtemperatur-varmepumper.

Plastic - ikke så fantastic

SF holder møde om plastikforurening.
Oplæg fra bl.a. Malene Møhl, Det Økologiske Råd
Man d. 22. maj 2017 ​kl. 17-18:30