- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Høringssvar 2013

Høringssvar: vedr. forslag til EU forordning om forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter

Naturstyrelsen
nst@nst.dk

14. oktober 2013.

Høringssvar vedr. forslag til EU forordning om forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter

Det Økologiske Råd ser med stor tilfredshed, at der nu foreligger et forslag til en EU forordning, der har til formål at forebygge og håndtere introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter i EU.

Som det fremgår af forslaget til forordning er problemerne med invasive arter i EU meget store, og der vurderes at være ca. 1.500 invasive arter i EU. Forordningen foreslås i første omgang højst at kunne omfatte en liste på 50 af disse arter (artikel 4 stk. 4), og den vil derfor kun omfatte el lille del af de arter, som medfører en alvorlig risiko eller allerede har skabt store problemer.

Det Økologiske Råd savner en begrundelse for, at listen højst kan omfatte 50 arter, da dette antal ikke vil være tilstrækkeligt til blot at forebygge introduktion af nye invasive arter i EU.

Det er endvidere vigtigt, at der som forebyggelse bliver forbud mod indførelse af alle invasive ikkehjemmehørende arter, der er problematiske på EU-plan jfr. artikel 7 stk. 1, og ikke kun de højst 50 arter, som listen kan omfatte.

Det Økologiske Råd anbefaler på den baggrund, at alle de invasive arter, der både vil udgøre en alvorlig risiko og trussel i EU, men som endnu ikke er introduceret i EU, optages på listen, hvis de opfylder kriterierne, for at forebygge en introduktion. En optagelse af disse arter på listen vil ikke umiddelbart være særlig ressourcekrævende, da det ikke vil kræve nogen væsentlig bekæmpelsesindsats.

Herudover bør listen omfatte de vigtigste af de allerede introducerede invasive arter med henblik på at få en koordineret indsats på EU-plan omkring udryddelse, populationsbegrænsning eller indeslutning for at forhindre deres videre udbredelse. Her giver det mening, at der af ressourcemæssige grunde lægges et loft i forordningen over antallet af invasive arter, der kan optages på listen, indtil forordningens effektivitet skal vurderes senest 5 år fra vedtagelsen.

Det Økologiske Råd finder det af afgørende betydning, at medlemsstaterne – sideløbende med opfyldelse af EU-forordningens bestemmelser – kraftigt forøger indsatsen på nationalt plan for at forebygge og håndtere introduktion og spredning af de invasive arter, der ikke kommer med på forordningens liste, men som udgør et alvorligt problem eller en alvorlig trussel i den pågældende medlemsstat.

Det er endvidere vigtigt:

• at medlemsstaterne får mulighed for at vedtage strengere foranstaltninger for at håndtere invasive ikkehjemmehørende arter og aktivt gennemføre foranstaltninger mod arter, der er problematiske i medlemslandet men ikke opført på forordningens liste jfr. dens artikel 4 stk. 1, og
  • at der skabes et nationalt og lokalt ejerskab til bekæmpelsen af invasive arter, da en effektiv forebyggelse og bekæmpelse forudsætter, at alle medlemsstaternes borgere bliver inddraget i forebyggelsen og bekæmpelsen.

Hans Nielsen

default Download høringssvaret >> (134 KB)

Debatarrangement om europæisk energipolitik
Tid: 28. sep. 2017, kl 13-15